De Callisto Protocol Review: angstaanjagende horror met angstaanjagende moeilijkheidspieken – The Verge, The Callisto Protocol Review – IGN

De Callisto Protocol Review

Ik wilde tijdens het spel vele malen opgeven, maar ik heb doorgedraaid vanwege hoeveel ik het begin van het spel heb gegraven. Maar uiteindelijk brak een multi-fase baasgevecht me en moest ik stoppen. Dit is wat maakt Het Callisto -protocol Zo teleurstellend. Het doet het zo goed, en een enorm percentage van het spel is geweldig. Het is het soort high-end horror-ervaring dat niet echt buiten bestaat Resident Evil. Maar dan verzuurt het dingen met moeite die absoluut niets aan de ervaring toevoegt. Uiteindelijk is het engste het verspilde potentieel.

Het Callisto-protocol is angstaanjagend sci-fi horror met angstaanjagende moeilijkheidspieken

De game, geleid door dode ruimte-maker Glen Schofield, hanteert een old-school benadering om horror te overleven. En het werkt … behalve wanneer het pijnlijk frustrerend wordt.

. Andrew trad in 2012 toe aan de Verge en schreef meer dan 4.000 verhalen.

2 december 2022, 13:30 uur UTC | Opmerkingen

Deel dit verhaal

Het Callisto -protocol . Het fuseert klassiek Resident Evil-Style Survival Horror met de productiewaarden van een volgende generatie game om iets echt angstaanjagends te creëren-ik vreesde oprecht dat ik langzaam door de afbrokkelende ruimte-gevangenis moest komen waar het spel is ingesteld, wetende dat er een nieuwe horror op me wachtte. Het is niet erg origineel, maar de game is brutaal en gewelddadig en echt eng. Helaas werd dat gevoel van angst uiteindelijk vervangen door frustratie, omdat het spel werd geplaagd door schokkende moeilijkheidspieken die de spanning volledig vernietigden.

Ten eerste, een disclaimer: ik ben nog niet echt klaar Het Callisto -protocol. Maar het is niet vanwege een gebrek aan proberen. Na ongeveer 10 uur haalde ik het aan wat ik denk dat de laatste baas is (dat is misschien wishful thinking, maar het voelde er zeker van), alleen om nog een paar uren vruchteloos door te brengen om het te verslaan. Ik heb het nu opgegeven. Er zijn maar zo vaak dat je kunt zien hoe het hoofdpersoon in tweeën wordt gescheurd voordat je een mooie, lange pauze nodig hebt.

Al vroeg genoot ik heel erg van mijn tijd met het spel. Het Callisto -protocol is ontwikkeld door Slaging Distance Studios, een nieuw team van Pubg Bedrijf Krafton dat wordt geholpen door maker Glen Schofield. Pubg universum in een noodlottige poging tot merksynergie.) Het vindt plaats in een maximale beveiligingsgevangenis op Callisto, een zogenaamd dode maan van Jupiter, en je speelt als Jacob, een freelance bezorger die een slechte baan aanneemt en binnen wordt opgesloten. Bijna onmiddellijk gaat het mis wanneer een virus de gevangenen begint te veranderen in zombie-achtige wezens. Voordat hij zelfs kennis kan maken met zijn cel, wordt Jacob gedwongen zijn weg uit de gevangenis te vinden en uit de maan.

Er is heel weinig over Het Callisto -protocol Dat is origineel. De meest voor de hand liggende invloed is . . Er zijn ook tal van andere duidelijke referenties – vijanden die er recht uit uitzien Resident Evil, of de brutalistische gevangenis die eruit ziet alsof het in een Buitenaards wezen spin-off.

Dit stoorde me echter nooit echt, vooral omdat het allemaal zo goed is gedaan. Callisto is een old-school survival-versie van horror, wat betekent dat het extreem lineair is; Het grootste deel van je tijd wordt langzaam doorgeslepen door gangen, of ze nu ondergrondse grotten of gangen zijn die de gevangenis samen verbinden. . Het werkt omdat elk aspect van de ervaring – het geluidsontwerp, de donkere sfeer, de langzame en zware gevechten – is afgestemd op maximale angsten. . Er zijn overvloedige jump -angsten om je twee keer na te laten nadenken over het openen van een kluisje op zoek naar munitie, opdat een buitenaardse parasiet op je gezicht springt.

Ik heb al deze dingen eerder gezien, en toch was ik nog steeds doodsbang. Gedeeltelijk komt dit neer op de ongelooflijk levensechte visuals, waardoor elke ruimte zombie er ondraaglijk gruwelijk uitziet, vooral wanneer je ze doodslaat met een metalen balk en het bloed ziet vliegen. Sommige van de doodsanimaties zijn ronduit verontrustend. CallistoDe ontwikkelaars gebruiken ook beproefde technieken zoals vage verlichting, mist en zelfs een sneeuwstorm om de verschrikkingen te verdoezelen, waardoor de sprongen nog harder raken. Ik kon dit spel ook niet spelen met een koptelefoon aan omdat de 3D -audio gewoon te veel was; Het horen van zombies die in de openingen hierboven rondhoren, deed me de koptelefoon rippen. Ik moest het spel regelmatig pauzeren om op adem te komen.

En ondanks dat het een grotendeels lineair spel is, Callisto Geeft u een verrassende hoeveelheid vrijheid voor hoe u dingen benadert. Er is melee-gevechten, een breed scala aan wapens die je in de loop van de tijd upgrade, en zelfs een hightech handschoen die je in feite krachtkrachten geeft, zodat je dingen (of zombies) kunt oppakken en ze rondgooit. Ik was net zo veel om stealth te betreden als ik kon, maar omdat dit een overlevingshorror -ervaring is, met relatief beperkte munitie en gezondheid, werd ik gedwongen vrijwel elk hulpmiddel te gebruiken om de zombies af te weren. Dit was vooral het geval toen ik werd geconfronteerd met meer gecompliceerde vijanden; Er zijn zombies die evolueren als je ze niet snel genoeg doodt, en anderen die rond de muren schorten als spinnen. Sommigen kruipen naar je toe om te exploderen. (Ik haat ze.))

Voor de eerste helft van het spel heeft het een uitstekende tempo. Ik zou mezelf methodisch opruimen van de gebieden van de gevangenis, onderweg in een aantal gespannen krassen komen, voordat ik in een van de veilige kamers op adem kon komen (en de vele, vele audiobrogboeken). Het was een mooie balans tussen verkenning, verhalen vertellen en gevechten. Ik vond het niet eens erg vinden om een ​​aantal van de video-game-conventies van de plaats te maken, zoals de overvloedige graffiti (het is moeilijk te geloven Afdrukmachines afdrukken voor het upgraden van uw wapens en uitrusting. Tot die tijd, Callisto Signaal Als mijn favoriete horrorspel van het jaar tot nu toe.

.

De eerste betrof golven van vijanden die ik moest bestrijden terwijl ik wachtte op een servicelift om zijn bestemming te bereiken. Kort daarna begon het spel enorme bazen naar me te gooien die bijna perfecte timing vereisten om te verslaan, omdat één hit de dood zou betekenen. Zelfs toen ik de moeilijkheid in de laagst mogelijke setting omzette, zouden sommige van deze sequenties me een uur of langer meenemen om met succes door te komen.

Deze momenten waren frustrerend omdat ze die zorgvuldig gerichte pacing vernietigden, maar ook om een ​​paar andere redenen. Beginnen, De gevecht is langzaam en brutaal, wat perfect is voor een gestaag horrorspel. Maar de vijandelijke golven en baasgevechten voelden meer als een actiegame, en de bedieningselementen zijn veel te onhandig om rond te rennen en tegelijkertijd te schieten (en de kracht te gebruiken). Ik stierf vaak alleen omdat het zo lang duurde om mijn wapen te wisselen. De game heeft ook de neiging om checkpoints op het slechtst mogelijke moment te laten beginnen, zodat je terugkeert naar het spel op de exacte seconde dat een baas naar je haast, je geen tijd geeft om je voor te bereiden. En sommige bazen voelen zich gewoon ronduit oneerlijk. One-hit moorden in een spel dat anders verrassend vergevingsgezind is, doen niets om het spel leuker of eng te maken. Ze zijn gewoon frustrerend.

Deze problemen worden verergerd door Callisto‘S lineaire aard. Als je vastzit aan een meedogenloze reeks, is er niet veel anders dat je kunt doen dan brute kracht je er een weg doorheen (of maak je een mooie kalmerende wandeling, zoals ik meerdere keren deed).

Ik wilde tijdens het spel vele malen opgeven, maar ik heb doorgedraaid vanwege hoeveel ik het begin van het spel heb gegraven. Maar uiteindelijk brak een multi-fase baasgevecht me en moest ik stoppen. Dit is wat maakt Het Callisto -protocol Zo teleurstellend. Het doet het zo goed, en een enorm percentage van het spel is geweldig. Het is het soort high-end horror-ervaring dat niet echt buiten bestaat Resident Evil. Maar dan verzuurt het dingen met moeite die absoluut niets aan de ervaring toevoegt. .

Het Callisto -protocol Lanceert 2 december op de PlayStation 5, Xbox Series X/S, PlayStation 4, Xbox One en PC.

De Callisto Protocol Review

Een goede remake kan volgend jaar uit het graf opkomen, maar het Feeling Corpse of Dead Space is al vroeg in de vorm van het Callisto -protocol weer tot leven gebracht. Deze spirituele opvolger van de Sci-Fi Survival Horror-serie herschept de spookachtige bloed-gestreepte gangen en ruimtezombieslagende kenmerken die voor het eerst op de USG Ishimura zijn gevestigd in 2008 en injecteert de gore met meer ontzag dan ooit dankzij een aantal opvallend gedetailleerde spatten van bloed en lef. Helaas, hoewel de mutante uiteenvallen nooit levendiger is geweest, verschijnen de tekortkomingen van het Callisto Protocol net zo duidelijk. Incidentele controle van de controle, onevenwichtig gevechten en een algemene afwezigheid van innovatie resulteren in een ongeveer acht uur durende bloedbad dat bevredigend gruwelijk is, maar nooit zo groot als de serie die het inspireerde.

Catastrofe heeft de zwarte ijzeren gevangenisfaciliteit op de maan van Callisto getroffen, en de veroordeelden zijn in opstand; Niet alleen in de zin dat ze aan hun cellen zijn ontsnapt en een rel veroorzaken, maar ook omdat ze zijn geïnfecteerd door een mysterieus virus dat ze allemaal in verwrongen giftige Avengers heeft gemuteerd. . .

.

Josh Duhamel van de Transformers -films doet een lovenswaardige taak in de hoofdrol, net als Karen Fukuhara van de jongens als zijn belangrijkste bondgenoot Dani Nakamura, maar de meerderheid van de wanhoop en het ongemak van het lot van het paar wordt overgebracht door de indrukwekkende arts en audio ontwerp. Met de derde persoonscamera te allen tijde strak op Jacob, krijg je een duidelijke blik op de zweet glans op zijn hoofdhuid in het vochtige wasgebied, de bloedspatten die zijn overalls weken na elke brutale ontmoeting, en het bijzonder icky riool dat bedekt zijn lichaam nadat hij gedwongen is om te waden door afvalbeheer. Alles is dik en grof op een echt voelbare manier en versterkt door verontrustende krassen en ziekmakende squelches in de duisternis om je heen. . . .

. . Er zijn zelfs aanwijzingen van een mysterieuze religieuze cultus die op de een of andere manier betrokken is bij de uitbraak, en instructies over het doden van vijanden die achterblijven in bloed besmeurd op de muren. Het stopt niet met het introduceren van het stasisvermogen van Isaac Clarke en verwisselt zijn verzameling bewapende mijnbouwwerktuigen voor een meer conventioneel arsenaal van pistolen en jachtgeweren, maar het voelt anders heel vertrouwd – en als iemand die alle dode ruimtegames heeft gespeeld, maakte het het voor Een campagne die zwaar was bij verrassende spronggangen, maar licht op een groot verhaal of gameplay verrassingen.

De grootste afwijking die het Callisto-protocol maakt van de terreur-aangedreven sjabloon van Dead Space, is de toegenomen nadruk op melee-gevechten, althans tijdens de openingstijden. . De op Thumbstick gebaseerde ontwijken en blokkeren van inkomende aanvallen voelt een beetje aan als duiken en weven in een boksspel-behalve dat je tegenstander minder lijkt op Holyfield en meer als ‘Holy Crap!’-En het voelt bevredigend zwaar om hun ledematen een voor een af ​​te bashen en knuppelstopvormige groeven in hun schedels.

De reeds strakke camera trekt nog dichter bij het benadrukken van het bloedbad terwijl u elke geïnfecteerde gevangene toedient met een dodelijke injectie van hete lood.

. .

Een GRP krijgen

Helaas wordt dat hoge spanningsniveau niet gehandhaafd zodra de GRP is geïntroduceerd. . Je kunt een kamer vol griezen betreden, er een optillen en hem op een puntige muur brengen, een ander in een blootgesteld maalmechanisme gooien, voordat je een derde afloopt door een zaagblad door hun buik te slingeren, allemaal voordat ze zich realiseerden dat je was dat je was er ooit. Het kan heel leuk zijn op een jailbreaking Jedi -manier en het produceert vaak een aantal glorieus bloederige resultaten, maar het betekent ook dat grote bedreigingen vaak te snel worden uitgehangen, alsof je Indiana Jones een pistool naar een zwaardgevecht brengt.

GRP is een mogelijkheid die uitput en ofwel in de loop van de tijd moet worden opgeladen of onmiddellijk worden bijgevuld met batterijen als je er een in je inventaris hebt, dus ik kon het niet constant als een kruk gebruiken, maar ik voelde zeker dat het me de kracht-flinging gaf overhand in het grootste deel van de vijandelijke ontmoetingen, zelfs op de ‘maximale beveiliging’ -moeilijkheidsgraad – soms vraag ik me af of het gevaarlijkste monster op de loer op de loer in zwart ijzer eigenlijk was.

De overweldigde aard van de GRP betekende dat ik niet echt de moeite nam om te veel te investeren in het wapenupgradesysteem van het Callisto Protocol. Ik heb zeker uitgegeven aan basisvergrotingen zoals uitgebreide clipgroottes en terugslagdempen, maar heb nooit de behoefte gevoeld om voldoende callisto -credits te scrounden om de meer exotische verbeteringen te kopen. Welk gebruik zijn immers explosieve rondes voor het Riot Gun of de Homing Bullets voor het Assault Rifle, wanneer de mogelijkheid om de altijd aanwezige explosieve bussen te gooien of een vijand op te zetten en ze over een richel te laten vallen, de enige alternatieve vuurmodus I is ooit echt vereist?

De Callisto Protocol Review -schermen

De Callisto Protocol Review -schermen

De Callisto Protocol Review -schermen De Callisto Protocol Review -schermen

Evenzo falen stealth -sequenties niet veel in de weg van stress. . . Een veel serieuzere bedreiging zijn de torenhoge Terminator-achtige beveiligingsdroids die alleen kunnen worden vernietigd met een pinpoint headshot-rotzooi het en je zult waarschijnlijk snel worden gehakt door hun krachtige canons-maar vreemd genoeg worden deze echt formidabele vijanden vroeg geïntroduceerd aan en dan zelden weer tegengekomen.

Dat wil niet zeggen dat er geen gezonde verscheidenheid aan vijandelijke soorten is om aan te pakken in het Callisto -protocol. Hoewel ze een vrij gebruikelijke set overlevingshorror archetypen belichamen-standaard zombie-types, zelfmoordterroristen die je haasten, spiderachtige wezens die op handen en voeten op muren en langs plafonds en langs plafonds klauteren-zien ze er allemaal heerlijk weerzinwekkend en nog beter uit als je ‘ Maak ruimte jam uit hun ruimtefabrieken. Het is een te lange tijd die een regeneratief vermogen wordt geïntroduceerd, waardoor eenvoudige vijandelijke grunts kunnen transformeren in meer veerkrachtige bruten als je ze verwondt zonder ze volledig af te maken, wat een welkome gevoel van urgentie brengt om te vechten met groepen geagiteerde vijanden. . .

Maar elders werd mijn angst geroerd door de verrassend langzaam zogenaamde ‘Quick Weapon Swap’ functie. . . .

.

Silent Hill 2 [2001]De laatste van onsEternal Darkness: Sanity's RequiemResident Evil 7 BiohazardAlan Wake

. Het is frustrerend dat het openen van kisten automatisch alles binnenin pakt, wat betekent dat ik voortdurend in het inventariseerscherm moest springen om het skunk -pistool munitie te laten vallen waar ik nooit om heb gevraagd om de ruimte te wissen. . .

Ten slotte, terwijl de acht uur durende looptijd overnieuw is in termen van pacing, is er weinig te doen in het Callisto-protocol nadat je het verhaal hebt verslagen. Hoewel een nieuwe game+ -modus blijkbaar op een later tijdstip komt via een gratis patch, zijn er voorlopig geen interessante ontgrendelbareheden om over te spreken die herhaalde playthroughs of alternatieve modi kunnen aanmoedigen om te proberen, waardoor het algemene pakket bij de lancering bijna zo slank voelt Als een matras voor gevangeniscellen.

. . Het verraadt echter ook zijn overlevingshorror wortels door de machtsverhoudingsbalans te ver te kantelen ten gunste van de speler, en hoewel er veel moorddadig plezier is om gigantische slijpmechanismen te gebruiken om mulch uit mutanten te maken, komen zulke goedkope spanning bij De hoge kosten van het doorboren van elke spanning en angst dat de enorme kunst- en audio -ontwerp zo moeilijk werkt om aan te roepen. Afgezien van de vlezige melee -gevechten, is er ook het dwingende gevoel dat hier niet veel is dat nog niet eerder is gedaan – en er is teleurstellend weinig te doen als je de campagne hebt verslagen als je de campagne hebt verslagen. .

. Callisto Websites bieden studenten een online forum voor het opnemen van incidenten van seksueel geweld, toegang tot meer informatie over school- en districtspecifieke rapportageprotocollen en een database die scholen waarschuwt wanneer een aanvaller meerdere mensen heeft aangevallen.